Hjem / DG elever! / Fra DG til forældre / Studenterugen

Studenterugen

Gallafest

I begyndelsen af maj måned afholdes årets gallafest for 3g´erne.
Aftenen starter allerede kl 17.00 med velkomstdrink i fællesarealet ved scene 2 – eller udenfor, hvis vejret tillader.
3g´erne har tradition for at iklæde sig det helt store skrud – både piger og drenge, og i flere uger har de trænet lancier i idrætstimerne.
Mellem kl 17.30 og 18.00 går dansen i gang i hallen og der danses i alt fire kvadriller.

Efter dansen skal der fotograferes – både gruppebilleder og par.
Ca. kl 19.00 starter festmiddagen i fællesarealet (ved scene 1), hvor der er dækket op med sølvtallerkener, krystalglas og kandelaber – alt sammen næsten ægte. 2g´erne serverer ved bordene og der er sørget for underholdning, festtaler og sange. Også lærerne benytter lejligheden til at få luftet den fineste garderobe.

Aftenen slutter med la grande finale omkring kl 01.00, hvorefter eleverne enten går trætte hjem eller fester videre andentsteds.

Forældre og familie bydes på velkomstdrink kl.17.00 og er velkomne til at overvære dansen i hallen efterfølgende. Efter fotografering går eleverne til fest – og familien hjem.

Offentliggørelse af eksamensplan

I begyndelsen af maj offentliggøres årets eksamensplan over hele landet. Eleverne (både 1g , 2g og 3g klasserne) får at vide, hvilket fag de skal til studentereksamen i og for 3g´ernes vedkommende, hvilken dato de bliver student.

Offentliggørelsen finder sted i fællesarealet efter årets 3g revy og senest kl. 14.45 er spændingen udløst – til glæde for nogle og til sorg for andre.

Eksamensperioden starter med en række skriftlige eksamener og årsprøver og derefter de mundtlige prøver.

Huen på

I løbet af de første tre dage i den sidste eksamensuge, umiddelbart før sommerferien starter, udklækkes årets studenter.

Alle elever skal op til den sidste mundtlige eksamen mandag, tirsdag eller onsdag. Gymnasiets flag er hejst og årets første student ønskes tillykke af rektor.

Mange forældre og familie venter udenfor eksamenslokalet, og står klar med studenterhuen og flag. Der er også mulighed for at fejre begivenheden ved bordene i fællesarealet – blot man husker, at der foregår eksamen i lokalerne, og støjniveauet skal derfor være lavt.

Mange fortsætter festlighederne hjemme på selve dagen.

Se elevens personlige eksamensplan i lectio for de aktuelle datoer.

Studenterkørsel

Om torsdagen (eller en af de efterfølgende dage) arrangerer klasserne en tur rundt til alle hjem. For langt de fleste klassers vedkommende foregår det i en “studenterlastbil” –  festligt pyntet til lejligheden.

Det er eleverne (nu studenter!) selv, der har arrangeret rundturene, og de lægger en tidsplan for besøgene i hjemmene.

Dimission

Dimission betyder egentlig udsending – at dimittere betyder at sende ud. I vores verden betyder det, at de nye studenter nu kan sendes ud i verden.

Dette markeres ved en festlighed på gymnasiet, hvor også forældre og søskende er inviteret.
Studenterne får udleveret deres studentereksamensbevis, rektor holder tale, der er underholdning, sange og indslag af tidligere og nuværende elever og lærere.

Efter dimissionen er der tid til en snak og et glas vin i fællesarealet, mens årets studenterbillede bliver taget på trappen ved scene 2.

Og så er det farvel til DG!